DREPTURI
Dreptul pacientului la informaţia medicală (Legea nr. 46/2003 – Legea drepturilor pacientului)
- Pacientul are dreptul de a fi informat cu privire la serviciile medicale disponibile, precum şi la modul de a le utiliza.
- Pacientul are dreptul de a fi informat asupra identităţii şi statutului profesional al furnizorilor de servicii de sănătate.
- Pacientul internat are dreptul de a fi informat asupra regulilor şi obiceiurilor pe care trebuie să le respecte pe durata spitalizării.
- Pacientul are dreptul de a fi informat asupra stării sale de sănătate, a intervențiilor medicale propuse, a riscurilor potenţiale ale fiecărei proceduri, a alternativelor existente la procedurile propuse, inclusiv asupra neefectuarii tratamentului şi nerespectării recomandărilor medicale, precum şi cu privire la date despre diagnostic şi prognostic.
- Pacientul are dreptul de a decide dacă mai doreşte să fie informat în cazul în care informaţiile prezentate de către medic i-ar cauza suferința.
- Informaţiile se aduc la cunoştinţă pacientului într-un limbaj respectuos, clar, cu minimalizarea terminologiei de specialitate. În cazul în care pacientul nu cunoaşte limba română, informaţiile i se aduc la cunoştinţă în limba maternă ori într-o limbă pe care o cunoaşte sau, după caz, se va căuta o altă formă de comunicare. Dacă pacientul nu este cetăţean român, informaţiile i se aduc la cunoştinţă într-o limbă de circulaţie internaţională sau, după caz, se va căuta o altă formă de comunicare.
- Pacientul are dreptul de a cere în mod expres să nu fie informat şi de a alege o altă persoană care să fie informată în locul său.
- Rudele şi prietenii pacientului pot fi informați despre evoluţia investigatiilor, diagnostic şi tratament, cu acordul pacientului.
- Pacientul are dreptul de a cere şi de a obţine o altă opinie medicală.
- Pacientul sau persoana desemnată în mod expres de acesta, are dreptul să primească, la externare, un rezumat scris al investigaţiilor, diagnosticului, tratamentului, îngrijirilor acordate pe perioada spitalizării şi, la cerere, o copie a înregistrărilor investigaţiilor de înaltă performanţă, o singură dată.
Dreptul la consimțământ privind intervenția medicală (Legea nr. 46/2003)
- Pacientul are dreptul să refuze sau să oprească o intervenţie medicală asumându-și, în scris, răspunderea pentru decizia sa; consecinţele refuzului sau ale opririi actelor medicale trebuie explicate pacientului.
- Când pacientul nu îşi poate exprima voinţa, dar este necesară o intervenţie medicală de urgență, personalul medical are dreptul sa deducă acordul pacientului dintr-o exprimare anterioară a voinţei acestuia.
- În cazul în care pacientul necesită o intervenţie medicală de urgență, consimţământul reprezentantului legal nu mai este necesar.
- În cazul în care se cere consimţământul reprezentantului legal, pacientul trebuie să fie implicat în procesul de luare a deciziei atât cât permite capacitatea lui de înţelegere.
- În cazul în care spitalul consideră că intervenţia este în interesul pacientului, iar reprezentantul legal refuză să îşi dea consimţământul, decizia este declinată unei comisii de arbitraj de specialitate. Comisia de arbitraj este constituită din 3 medici pentru pacienții internați în spital şi din 2 medici pentru pacienții din ambulator.
- Consimţământul pacientului este obligatoriu:
- pentru recoltarea, păstrarea, folosirea tuturor produselor biologice prelevate din corpul său, în vederea stabilirii diagnosticului sau a tratamentului cu care acesta este de acord;
- în cazul participării sale în învăţământul medical clinic şi la cercetarea ştiinţifică. Nu pot fi folosite pentru cercetare ştiinţifică persoanele care nu sunt capabile să îşi exprime voinţa, cu excepţia obţinerii consimţământului de la reprezentantul legal şi dacă cercetarea este făcută şi în interesul pacientului.
- Pacientul nu poate fi fotografiat sau filmat în spital fără consimţământul său, cu excepţia cazurilor în care imaginile sunt necesare diagnosticului sau tratamentului şi evitării suspectarii unei culpe medicale.
Drepturile pacientului în domeniul reproducerii (Legea nr. 46/2003)
- Dreptul femeii la viaţa prevalează în cazul în care sarcina reprezintă un factor de risc major şi imediat pentru viaţa mamei.
- Pacientul are dreptul la informaţii, educaţie şi servicii necesare dezvoltării unei vieţi sexuale normale şi sănătăţii reproducerii, fără nicio discriminare.
- Dreptul femeii de a hotărî dacă să aibă sau nu copii este garantat, cu excepția cazului prevăzut la 26 din lege.
- Pacientul, prin serviciile de sănătate, are dreptul să aleagă cele mai sigure metode privind sănătatea reproducerii.
- Orice pacient are dreptul la metode de planificare familială eficiente şi lipsite de riscuri.
Dreptul la confidențialitatea informațiilor și viața privată a pacientului (Legea nr. 46/2003)
- Toate informaţiile privind starea pacientului, rezultatele investigațiilor, diagnosticul, prognosticul, tratamentul, datele personale sunt confidenţiale chiar şi după decesul acestuia.
- Informaţiile cu caracter confidenţial pot fi furnizate numai în cazul în care pacientul îşi dă consimţământul explicit sau dacă legea o cere în mod expres.
- În cazul în care informaţiile sunt necesare altor furnizori de servicii medicale acreditaţi, implicaţi în tratamentul pacientului, acordarea consimţământului nu mai este obligatorie.
- Pacientul are acces la datele medicale personale. Pacientul are dreptul de a desemna, printr-un acord consemnat în anexa la foaia de observaţie clinică generală, o persoană care să aibă acces deplin, atât în timpul vieţii pacientului, cât şi după decesul pacientului, la informaţiile cu caracter confidenţial din foaia de observaţie.
În situația în care pacientul s-a aflat în imposibilitatea de a-și exprima consimțământul cu privire la informațiile prevăzute la art. 21 din lege și a intervenit decesul acestuia, prin excepție de la prevederile art. 22 din lege, aceste informații pot fi furnizate, la cerere, următoarelor persoane, în următoarea ordine: a) soțului supraviețuitor; b) descendenților; c) ascendenților/tutorilor; d) rudelor în line colaterală până la al patrulea grad inclusiv. Aceste persoane vor depune la conducerea unității sanitare o declarație pe propria răspundere, potrivit dispozițiilor legale.
- Orice amestec în viaţa privată, familială a pacientului este interzis, cu excepţia cazurilor în care aceasta imixtiune influenţează pozitiv diagnosticul, tratamentul ori îngrijirile acordate şi numai cu consimţământul pacientului.
- Sunt considerate excepţii cazurile în care pacientul reprezintă pericol pentru sine sau pentru sănătatea publică.
Dreptul pacientului la tratament și îngrijiri medicale (Legea nr. 46/2003)
- În cazul în care spitalul este obligat să recurgă la selectarea pacienților pentru anumite tipuri de tratament care sunt disponibile în număr limitat, selectarea se face numai pe baza criteriilor medicale.
- Intervenţiile medicale asupra pacientului se pot efectua numai dacă există condiţiile de dotare necesare şi personal acreditat. Excepție de la această prevedere fac cazurile de urgență apărute în situaţii extreme.
- Pacientul are dreptul la îngrijiri terminale pentru a putea muri în demnitate.
- Pacientul poate beneficia de sprijinul familiei, al prietenilor, de suport spiritual, material şi de sfaturi pe tot parcursul îngrijirilor medicale. La solicitarea pacientului, în măsura posibilităţilor, mediul de îngrijire şi tratament va fi creat cât mai aproape de cel familial.
- Pacientul internat are dreptul şi la servicii medicale acordate de către un medic acreditat din afara spitalului.
- Personalul medical sau nemedical din spital nu are dreptul să supună pacientul nici unei forme de presiune pentru a-l determina pe acesta să îl recompenseze altfel decât prevăd reglementările de plată legale din cadrul spitalului.
- Pacientul poate oferi angajaţilor sau spitalului unde a fost îngrijit plăți suplimentare sau donaţii, cu respectarea legii.
- Pacientul are dreptul la îngrijiri medicale continue până la ameliorarea stării sale de sănătate sau până la vindecare. Continuitatea îngrijirilor se asigură prin colaborarea şi parteneriatul dintre spital și diferitele unităţi medicale publice şi nepublice, spitaliceşti şi ambulatorii, de specialitate sau de medicină generală, oferite de medici, cadre medii sau de alt personal calificat. După externare pacienții au dreptul la serviciile comunitare disponibile.
- Pacientul are dreptul să beneficieze de asistență medicală de urgență, de asistență stomatologică de urgență şi de servicii farmaceutice, în program continuu.
- Niciunui pacient nu i se va refuza dreptul la îngrijiri medicale din cauza neînregistrării nașterii sale în actele de stare civilă.
- Pacientul are dreptul la medicină personalizată, pe baza recomandării medicale. În vederea asigurării respectării acestui drept, medicul specialist are obligația de a pune la dispoziția pacientului informații fiabile, pertinente și ușor de înțeles referitoare la opțiunile privind intervențiile medicale propuse, inclusiv beneficiile preconizate și riscurile acestora. Consimțământul pacientului este obligatoriu pentru fiecare intervenție medicală specifică medicinei personalizate. Colectarea, partajarea, gestionarea și standardizarea datelor necesare pentru dezvoltarea și aplicarea medicinei personalizate se realizează în conformitate cu legislația privind protecția datelor.
Prin medicină personalizată se înțelege îngrijirile de sănătate acordate pe baza unui model medical care folosește caracterizarea fenotipurilor și genotipurilor persoanelor, care constau în oferirea de servicii medicale preventive, de diagnostic, curative, de reabilitare, respectiv îngrijiri terminale specifice fiecărui pacient.
Alte drepturi:
- dreptul la internare cu însoțitor, cu acordul medicului curant și a medicului șef de secție;
- dreptul de a solicita externarea la cerere, după ce în prealabil ați fost informat de către medicul curant asupra consecințelor posibile/riscurilor potențiale asupra stării dvs de sănătate, având obligația să completați și să semnați formularul de consimțământ. Externarea la cerere nu se aplică în cazul bolilor infecţioase transmisibile şi în alte cazuri prevăzute de lege;
- dreptul de a primi și de a refuza vizitatori;
- dreptul de a solicita, la cerere, servicii religioase;
- dreptul de a informa, după caz, echipa de conducere a spitalului, medicul curant, medicul șef de secție sau asistenta șefă, orice încălcare a drepturilor pacientului;
- dreptul de a adresa întrebări atunci când nu înțelegeți procedurile, investigațiile, tratamentul recomandat de către medicul curant;
- dreptul de a completa Chestionarul de satisfacție a pacientului, pentru a ne împărtăși opinia dumneavoastră sinceră și deschisă asupra îngrijirilor medicale primite pe durata spitalizării.
OBLIGAȚII
Obligații generale:
- să tratați cu respect și considerație toate persoanele pe care le întâlniți în spital (personalul medico-sanitar/auxiliar, voluntari, pacienți și familiile lor, alți vizitatori ai spitalului);
- să nu produceți disconfort pacienţilor internaţi şi celorlalte persoane din jur;
- să respectați intimitatea și confidențialitatea celorlalți pacienți/vizitatori;
- să respectați și să păstrați ordinea și liniștea în spital;
- să păstrați curățenia în salon/rezervă/secție/spații comune;
- să utilizați cu atenție și să nu deteriorați bunurile spitalului, în caz contrar veți fi obligat la plata contravalorii bunurilor deteriorate;
- să respectați circuitele spitalului, să evitați zonele cu acces interzis, zonele cu risc de accidentare;
- în situații de urgență (spre exemplu, incendii, calamități, evacuare), vă rugăm să respectați indicațiile primite de către personalul spitalului;
- să prezentați toate documentele solicitate în vederea internării;
- să respectați regulamentul de salon;
- să respectați toate acțiunile privind igiena și curățenia desfășurate în spital;
- să purtați echipamentul de spital și să nu părăsiți incinta spitalului în această ținută;
- să păstrați alimentele la frigiderul secției. Din motive de siguranță medicală, nu introduceți alimente din afara spitalului fără aprobarea medicului curant;
- să respectați regulile elementare de igienă personală (igiena mâinilor, igiena generală, lenjeria de corp);
- să mergeți însoțit de personalul medico-sanitar/auxiliar și să purtați halat de protecție la consultațiile interdisciplinare/alte investigații medicale recomandate de către medicul curant;
- să nu părăsiți secția/incinta spitalului, decât cu aprobarea medicului curant și/sau a medicului șef de secție;
- să nu introduceți sau să consumați băuturi alcoolice ori substanțe periculoase sau interzise de lege;
- să nu fumați în incinta spitalului;
- să nu utilizați în incinta spitalului substanțe/obiecte inflamabile, care pot provoca incendii (spre exemplu, lumânări) sau orice alte substanțe/obiecte care pot afecta siguranța pacienților, a personalului medico-sanitar/auxiliar și administrativ;
- să respectați programul de servire a mesei;
- să respectați programul de vizită;
- să aveți grijă de bunurile proprietate personală, întrucât spitalul nu răspunde de pierderea acestora;
- să respectați regulile de colectare selectivă a deşeurilor.
Obligații cu specific medical:
- să colaborați cu echipa medicală;
- să oferiți toate informațiile relevante cu privire la starea dumneavoastră de sănătate (istoricul medical, spitalizări anterioare, alergii, medicamentele pe care le luați, regim alimentar etc.);
- să informați la timp personalul medico-sanitar cu privire la orice manifestare sau reacție la tratamentul efectuat sau medicamentele prescrise.