Criteriile de internare, precum și documentele necesare la internare, se aplică conform nivelului de competență al spitalului și contractului de furnizare servicii medicale încheiat cu Casa Județeană de Asigurări de Sănătate Iași.
Pachetul de servicii medicale de bază – criterii de internare
Asistenţa medicală spitalicească în regim de spitalizare continuă cuprinde îngrijiri de tip acut şi îngrijiri de tip cronic şi se acordă cu respectarea următoarelor criterii de internare (pct. 2, lit. A, Capitolul I, Anexa 22 la Ordinul nr. 1.857/441/2023):
- naştere;
- urgenţe medico-chirurgicale şi situaţiile în care este pusă în pericol viaţa pacientului sau care au acest potenţial, ce necesită supraveghere medicală continuă;
- boli cu potenţial endemoepidemic care necesită izolare şi tratament;
- bolnavi aflaţi sub incidenţa art. 109, 110, 124 şi 125 din Legea nr. 286/2009 privind Codul penal, cu modificările şi completările ulterioare, şi în cazurile dispuse prin ordonanţă a procurorului pe timpul judecării sau urmăririi penale, care necesită izolare ori internare obligatorie, şi tratamentul persoanelor private de libertate pentru care instanţa de judecată a dispus executarea pedepsei într-un penitenciar-spital, precum şi tratamentul pacienţilor din penitenciare ale căror afecţiuni necesită monitorizare şi reevaluare în cadrul penitenciarelor-spital; bolnavii care necesită asistenţă medicală spitalicească de lungă durată – ani;
- afecţiuni pentru care diagnosticul şi/sau tratamentul nu pot fi monitorizate în ambulatoriu sau spitalizare de zi.
Criteriile de internare în spitalizare de zi sunt (pct. 2, lit. B, Capitolul I, Anexa 22 la Ordinul nr. 1.857/441/2023):
- urgenţe medico-chirurgicale ce necesită supraveghere medicală până la 12 ore în condiţiile stabilite în normele metodologice de aplicare a contractului-cadru;
- diagnosticul nu poate fi stabilit şi tratamentul nu poate fi efectuat şi/sau monitorizat în ambulatoriu.
Factorii de care trebuie să se ţină cont cumulativ în luarea deciziei de internare în regim de spitalizare continuă sunt (pct. 3, lit. A, Capitolul I, Anexa nr. 22 la Ordinul nr. 1.857/441/2023):
- severitatea semnelor şi simptomelor prezentate de pacient;
- predictibilitatea medicală a unei evoluţii negative, nedorite a pacientului;
- nevoia pentru şi disponibilitatea analizelor/investigaţiilor diagnostice;
- epuizarea resurselor diagnostice şi terapeutice în celelalte domenii de asistenţă medicală.
Pacienţii care prezintă un bilet de internare pentru spitalizare continuă sunt programaţi pentru internare, în funcţie de afecţiune şi de gravitatea semnelor şi simptomelor prezentate şi de disponibilitatea serviciilor medicale solicitate. (pct. 4, lit. A, Capitolul I, Anexa 22 la Ordinul nr. 1.857/441/2023)
Prevenirea spitalizărilor continue considerate evitabile se va realiza prin diagnosticare precoce, abordare, tratament şi monitorizare, respectiv supraveghere corespunzătoare, în ambulatoriu şi în spitalizarea de zi, după caz. (pct. 5, lit. A, Capitolul I, Anexa 22 la Ordinul nr. 1.857/441/2023)
Pachetul minimal de servicii medicale – criterii de internare
Pachetul minimal de servicii medicale în asistenţa medicală spitalicească cuprinde servicii medicale acordate în regim de spitalizare continuă şi de zi şi se acordă în situaţia în care pacientul nu poate dovedi calitatea de asigurat.
Criteriile pe baza cărora se efectuează internarea pacienţilor în regim de spitalizare continuă sunt (pct. 1, Capitolul II, Anexa 22 la Ordinul nr. 1.857/441/2023):
- urgenţă medico-chirurgicală în care este pusă în pericol viaţa pacientului sau care au acest potenţial până la rezolvarea situaţiei de urgenţă;
- boli cu potenţial endemo-epidemic până la rezolvarea completă a cazului;
- naşterea.
Criteriile pe baza cărora se efectuează internarea pacienţilor în regim de spitalizare de zi sunt (pct. 2, Capitolul II, Anexa 22 la Ordinul nr. 1.857/441/2023):
- situaţia de urgenţă medico-chirurgicală, în condițiile stabilite în normele metodologice de aplicare a contractului-cadru;
- epidemiologie pentru bolnavii care necesită tratament în afecţiuni care nu necesită izolare, în condițiile stabilite în normele metodologice de aplicare a contractului-cadru.
Pentru criteriul urgenţă medico-chirurgicală, spitalul acordă serviciile medicale având obligaţia să evalueze situaţia medicală a pacientului şi să îl externeze dacă serviciile medicale de urgenţă nu se mai justifică. Pentru spitalizarea continuă, la solicitarea pacientului se poate continua internarea în regim de spitalizare continuă cu suportarea cheltuielilor aferente serviciilor medicale spitaliceşti de către pacient pentru perioada în care serviciile acordate nu mai reprezintă urgenţă (pct. 3, Capitolul II, Anexa 22 la Ordinul nr. 1.857/441/2023).
Pentru servicii medicale din pachetul minimal, spitalul nu solicită bilet de internare.
INTERNAREA LA TRIAJ
Pentru internare, vă rugăm să vă prezentați la Triajul Spitalului Clinic Căi Ferate Iași.
Documentul primit la Triaj | Tip spitalizare | |
Foaie de Observație Clinică Generală | Spitalizare continuă | Spitalizarea cu durata mai mare de 12 ore. |
Fișă de spitalizare de zi | Spitalizare de zi | Pacienții care nu necesită supraveghere medicală mai mare de 12 ore/vizită (zi). |
Documente necesare la internarea pacientului
La internare, pacientul prezintă următoarele documente:
- biletul de internare semnat şi parafat de către medicul din ambulatoriul de specialitate sau medicul de familie (în termen de valabilitate)
- scrisoare medicală de la medicul specialist din ambulatoriul integrat al spitalului/scrisoare medicală la externare cu indicație de revenire pentru internare (pentru situațiile în care nu se solicită bilet de internare)
- cardul național de asigurări sociale de sănătate sau alt document care atestă calitatea de asigurat în sistemul de asigurări sociale de sănătate
- cardul european de asigurări sociale de sănătate/asigurare de sănătate pentru cetățenii străini din statele membre ale Uniunii Europene sau asigurare de sănătate pentru restul cetățenilor străini
- act/carte de identitate/certificat de naștere (minori sub 14 ani)/pașaport/permis de ședere, după caz, valabil la data internării
- eventuale documente medicale
- DUPĂ CAZ:
- adeverință de salariat eliberată de către angajator, din care să reiasă numărul de zile de concendiu de incapacitate temporară de muncă de care a beneficat în ultimele 12 luni
- cupon de pensie în cazul pensionarilor, veteranilor de război (copie după ultimul cupon sau pentru luna anterioară internării)
- pentru persoanele aflate în întreținerea unei persoane asigurate (coasigurați): adeverință de la locul de muncă al întreținătorului în care să se menționeze numele persoanei aflată în întreținere
- pentru tinerii cu vârsta cuprinsă între 18 şi 26 de ani: un document valabil din care să rezulte că au calitatea de elev sau student, avizat de instituţia de învăţământ; pentru absolvenţii de liceu, până la începerea anului universitar, dovada calităţii de asigurat se face cu un document valabil din care să rezulte că au absolvit studiile liceale
- pentru persoanele care beneficiază de indemnizaţie de şomaj sau, după caz, de alte drepturi de protecţie socială care se acordă din bugetul asigurărilor pentru şomaj, potrivit legii: decizia şi/sau adeverinţa eliberate/eliberată de instituţiile care administrează bugetul asigurărilor pentru şomaj sau cuponul mandatului poştal de achitare a drepturilor, talonul de plată prin cont deschis la o unitate bancară din luna anterioară
- alte documente prevăzute de legislația în vigoare.
Documentele prin care se atestă calitatea de asigurat sunt, după caz, cardul naţional de asigurări sociale de sănătate, documentul rezultat prin accesarea de către spital a instrumentului electronic pus la dispoziţie de CNAS, adeverinţa de asigurat cu o valabilitate de 3 luni, pentru persoanele care refuză în mod expres, din motive religioase sau de conştiinţă, primirea cardului naţional sau adeverinţa de asigurat eliberată de casa de asigurări la care este înscris asiguratul în condiţiile normelor metodologice pentru stabilirea documentelor justificative privind dobândirea calităţii de asigurat (art. 223 din Legea nr. 95/2006).
Documentele prin care se atestă calitatea de asigurat în sistemul de asigurări sociale de sănătate din România sunt, după caz:
- cardul naţional de asigurări sociale de sănătate, în condiţiile în care persoanele deţinătoare se încadrează în una dintre categoriile de persoane asigurate potrivit reglementărilor în vigoare.
(dacă pacientul nu prezintă cardul, atunci se va lista la Triajul spitalului statusul pacientului – PIAS de pe site-ul CNAS, pacientul fiind informat că acest card trebuie adus pe parcursul internării)
- documentul rezultat prin accesarea electronică de verificare a calităţii de asigurat – PIAS
Modalitatea electronică de verificare a calităţii de asigurat se face prin introducerea codului numeric personal al persoanei care necesită servicii medicale în câmpul „CNP“ din aplicaţia instalată pe site-ul CNAS – verificare asigurat
- adeverinţa de asigurat, cu valabilitate de 3 luni, pentru asiguraţii care refuză în mod expres, din motive religioase sau de conştiinţă, primirea cardului naţional, eliberată prin grija casei de asigurări de sănătate la care este înscris asiguratul, în conformitate cu prevederile Ordinului preşedintelui Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate nr. 98/2015
- adeverinţa de asigurat, eliberată prin grija casei de asigurări de sănătate la care este înscris asiguratul, numai în situaţia în care cardul naţional de asigurări de sănătate nu a fost emis, respectiv până la data la care asiguratul intră în posesia acestuia, dar nu mai târziu de 30 de zile de la data emiterii, doar dacă în urma accesării instrumentului electronic PIAS nu se poate face dovada calităţii de asigurat
- adeverinţa de înlocuire a cardului naţional, eliberată prin grija casei de asigurări de sănătate la care este înscris asiguratul, pentru situaţiile în care se solicită emiterea cardului duplicat, în conformitate cu prevederile Ordinului preşedintelui Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate nr. 98/2015
- certificatul de naştere sau actul de identitate, după caz, pentru copiii în vârstă de până la 18 ani
- adeverinţa eliberată de instituţiile din subordinea Ministerului Afacerilor Interne pentru persoanele reţinute, arestate sau deţinute care se află în centrele de reţinere şi arestare preventivă, străinii aflaţi în centrele de cazare în vederea returnării ori expulzării, precum şi cei care sunt victime ale traficului de persoane, care se află în timpul procedurilor necesare stabilirii identităţii şi sunt cazaţi în centrele special amenajate potrivit legii, din care să rezulte că se află în această situaţie;
- adeverinţa eliberată de unităţile în grija cărora se află persoanele care execută o pedeapsă privativă de libertate sau se află în arest preventiv în unităţile penitenciare, precum şi persoanele care se află în executarea unei măsuri educative ori de siguranţă privative de libertate, respectiv persoanele care se află în perioada de amânare sau de întrerupere a executării pedepsei privative de libertate.
În situaţia în care pacientul nu poate dovedi calitatea de asigurat, spitalul acordă serviciile medicale de urgenţă necesare, având obligaţia să evalueze situaţia medicală a pacientului şi să externeze pacientul dacă starea de sănătate a acestuia nu mai reprezintă urgenţă. La solicitarea pacientului care nu are calitatea de asigurat se poate continua internarea, cu suportarea cheltuielilor aferente serviciilor medicale de către acesta. (art. 92 alin. (2), Anexa nr. 2 la H.G. nr. 521/2023)
LISTĂ DE VERIFICARE
Ce să aduceți cu dumneavoastră la internare:
- Obiecte de igienă personală.
- Prosop.
- Pijamale/cămașă de noapte.
- Săpun.
- Halat.
- Burete.
- Papuci.
- Periuță și pastă de dinți.
- Pieptene.
- Pijama/cămașă de noapte, halat și papuci puteți primi la internare de la garderoba spitalului, dar este permisă și folosirea propriilor obiecte vestimentare.
- Alte lucruri personale: cărți pentru citit, ochelari pentru citit.
- Medicamente.
Vă rugăm să informați medicul curant asupra medicamentelor pe care le luați.
- Documente medicale relevante.
- Datele unei persoane de contact, în caz de urgență.
Ce să NU aduceți cu dumneavoastră la internare:
- Obiecte de valoare.
Vă recomandăm să nu aduceți cu dumneavoastră sume mari de bani, bijuterii sau alte obiecte de valoare, deoarece spitalul nu își asumă responsabilitatea pentru pierderea sau distrugerea acestora.
Documente primite la externare (în funcție de cazul pacientului):
- Scrisoare medicală/Bilet de externare
- Situația îngrijirilor la externare din Planul de îngrijire
- Decont de cheltuieli
- Buletin anatomo-patologic
- Certificat de concediu medical
- Rețetă
- Chitanță, pentru cazurile de coplată
- Bilet de trimitere către alte specialități
- Recomandare pentru îngrijiri medicale la domiciliu
- Recomandare pentru îngrijiri paliative la domiciliu
- Referat medical
- Alte documente în funcție de cazul pacientului
Externarea pacientului se face în următoarele situații:
- la finalizarea tratamentului sau la depășirea fazei acute a bolii;
- la cererea pacientului (externarea la cerere);
- la transferul pacientului în alte spitale – decizia transferului pacientului în alt spital aparține medicului curant sau medicului de gardă;
- la decesul pacientului, conform procedurii interne;
- la părăsirea spitalului fără aviz medical (fuga/plecare neautorizată din spital).
Externarea la cerere
Pacientul are dreptul de a solicita externarea la cerere.
Pacientul se poate externa la cerere, după ce în prealabil a fost informat asupra consecințelor posibile/riscurilor potențiale asupra stării lui de sănătate, având obligația să completeaze și să semneze Formularul de consimțământ privind externare la cerere.
Externarea la cerere nu se aplică în cazul bolilor infecţioase transmisibile şi în alte cazuri prevăzute de lege.